Den unike historien om
M/S Henrik Ibsen
Anno 1907
M/S Henrik Ibsen har en rik historie som strekker seg over mer enn et århundre. Skipet ble bygget i 1907 ved Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg og levert til Göteborgs Nya Ångslups AB. I sin tidlige karriere gikk det i rute mellom Göteborg og populære destinasjoner som Långedrag, Köpstadsö, Styrsö Bratten, Villabron, Tången, Vargö, Känsö og Brännö. Dette var en tid hvor skipet brakte passasjerer til og fra idylliske steder i skjærgården og var et viktig innslag i det daglige livet langs kysten.
I 1922 ble M/S Henrik Ibsen solgt til AB Styrsö Havsbad, men fortsatte å operere i skjærgården rundt Göteborg. Noen år senere, i 1928, ble AB Styrsö Havsbad slått sammen med Styrsö Nya Trafik AB. I 1929 gjennomgikk skipet en ombygging for å tilpasses nye behov.
Rederiets navn ble endret til Styrsö Trafik AB i 1935, og i 1952 gjennomgikk skipet en betydelig modernisering da den opprinnelige dampmaskinen ble byttet ut med en dieselmotor. M/S Henrik Ibsen fortsatte å tjene som en pålitelig transportør i skjærgården i flere tiår.
I 1979 møtte skipet en utfordring da det gikk på grunn i Rivöfjorden på vei mot Uddevalla. Dette krevde at skipet ble tatt ut av trafikk for reparasjoner. Etter å ha blitt satt tilbake i drift, opererte det frem til 1992 da det ble solgt til Turist Trafikk Dalen AS i Telemark, Norge. Det ble omdøpt til M/S Henrik Ibsen og satt inn i trafikk på den vakre Telemarkskanalen, hvor det nå fraktet turister mellom Skien og Dalen. Skipet ble registrert for Skien Dalen Skipsselskap A/S.
I 2008 måtte skipet ligge i opplag gjennom hele kanalsesongen grunnet manglende sertifisering, men i 2009 endret alt seg. Thor Morten Halvorsen, eieren av Dalen Hotel, kjøpte M/S Henrik Ibsen for én symbolsk krone. Året etter gjennomgikk skipet en totalrenovering og ble igjen satt i trafikk, denne gangen registrert for Telemarkskanalens Skipsselskap A/S i Skien.
Som et viktig stykke kulturarv ble M/S Henrik Ibsen i 2015 offisielt registrert som et varemerke, og det seiler i dag stolt på Telemarkskanalen, som en påminnelse om både fortidens og nåtidens maritime tradisjoner.